Direktlänk till inlägg 27 april 2013

En aha-upplevelse

Av Angel Johansson - 27 april 2013 19:34

Är det såhär hon funkar? tanken slog mig ganska nyligen. Här har jag gått och trott att jag känner min (snart) 9 veckors bebis ganska bra, att jag kan hennes rutiner men ack så fel jag hade.

Inte konstigt hon varit ledsen och förbannad vid alla tillfällen då jag trott och tyckt att hon borde ju vara hur glad som helst. Ungen har ju för tusan varit övertrött, inte konstigt att hon blivit hysterisk,

Jag har inte hunnit eller haft tanken på att blogga, all tid har gått till Vega och givetvis ska det ju vara så men jag har varit så förtvivlad så många stunder (och kommer garanterat känna så igen dagligen) för att jag inte förstått vad som är knas, varför blir hon så arg/ledsen/hysterisk.

Senaste dagarna har det börjat gått upp lite för mig iallafall, när hon vaknar, hur länge hon orkar vara vaken innan hon måste sova och vad som får henne att sova.

Veckans föräldragrupp möte resulterade i att efter 20 minuter var Vega hysterisk och med en förtvivlad mamma med ångest som sedan gick därifrån med en fortfarande hysterisk Vega som ifrågasatte sitt föräldraskap och kände sig som en helt otroligt värdelös mamma.

Nu tror jag att det var så att det där mötet var mitt i hennes sova-eftermiddag-tid, hon var helt enkelt övertrött och inte så konstigt att varken mat eller tröst hjälpte då.

Nu har vi prövat gått upp runt 08.00 sen efter ca 2 timmar blir det promenad så att hon somnar, när hon vaknar är det äta som gäller. Efter ytterligare 1,5 - 2 timmar behöver hon vila igen och gärna ett par timmar osv. Försöker få henne att somna inomhus med just nu är det inget hon vill så istället får hon somna i vagnen ute och sedan körs vagnen in och oftast fortsätter hon att sova inomhus.

Har blivit många promenader, men det är det värt!

En glad Vega gör mig så mycket gladare och jag slipper känna mig som en värdelös mamma som inte känner mitt eget barn.

Imorse vaknade jag av en vaken och glad bebis som låg helt själv bredvid mig och gnydde lite men ändå accepterade läget att jag bara låg bredvid henne. Att sedan få mötas av ett stort och underbart leende från denna lilla underbara människa gjorde min dag.

Hon behöver sova ofta och mycket. Sen vet jag att dom rutinerna hon har nu kommer ändras från dag till dag och så kommer det att vara, men nu har jag lite grepp om det hela iallafall och det känns så fruktansvärt underbart.


Vad har mer hänt? Jag har köpt dödskalle skorna från Iron Fist, såg dom som en slags present till mig själv då jag var snäll och köpte ett begagnat Ps3 Tommy.

Mina föräldrar var här i Onsdags och firade Vegas namnsdag och eftersom Tommy även var ledig så passade vi på att få hjälp med att göra i ordning på uteplatsen. Vi rensade skit och löv, sopade och planterade en hel del och det blev som en helt ny uteplats.

Linda och hennes dotter E har även varit här på fika och klappande på Vega.


    


Tommy och jag har även tagit vår första fika utomhos ihop med Vega i år. Solglasögonen var givetvis på.


   



 
 
Linda

Linda

27 april 2013 22:52

Att komma på lösningar som fungerar stärker en oxo. :)
Att kämpa på och prova nya rutiner gör dig oxo till bra mamma. Att inte ge upp fast allt känns skit, utan köra på tills man finner en rutin som fungerar för alla.

Emilia var väldigt enkel när hon var bebis. Hon var en klocka som alltid sov tre timmar, vaken tre timmar och sedan sov tre timmar, så höll hon på.

De barn som inte var som Emilia, behöver man nog göra precis så som ni kommer göra nu med Vega. :)

Jag är glad att ni alla mår bättre, får mer sömn och hinna andas medan lill-stumpan sover. :)

http://www.asiatica81.net/wp_asiatica

Angel Johansson

27 april 2013 23:15

Ja det är nog så, det blir så lätt att jag jämför mig med andra bara, fast egentligen vet jag ju bättre än så.
Ser så lätt och fridfullt ut med "alla" andra barn i f-gruppen, nöjda, tysta och glada eller när man ser dom perfekta,snygga latte-mammorna på fiken med sitt perfekta,tysta barn på armen och en kaffe i den andra handen :P

 
Ingen bild

Caroline J

28 april 2013 00:00

Du är en jättebra mamma och Tommy är jättebra pappa. Vega är en underbar bebis och tjej:). Det var så kul idag när hon pratade så mycket och blev glad när jag kom och hälsade på. Det var som hon visste vem jag var. Och det tycker jag är kul. Så alla hennes leende och fina blickar jag fick. Och att umgås med dig är kul när vi har samma intressen. Tänkte jag skulle köpa någon present till dig snart eftersom jag fick sjalen och väskan nåt du önskar dig? Annars har jag ider på lager. Vet ju vad du gillar :). kramar i massor

Angel Johansson

3 maj 2013 21:16

Tack Caroline, det värmer att höra :)
Javisst, jag tror att hon känner igen dig och din röst nu. Det är svårt att inte bli glad när hon är så glad tillbaka :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angel Johansson - 3 maj 2013 21:02


Det är bara att konstatera, det där med rutiner finns inte just nu. Det är bara att acceptera, ta dag för dag och timme för timme. Jag tror att det är bättre för mig, slippa stressa upp mig för den eventuella planeringen som kanske inte blir som ...

Av Angel Johansson - 27 april 2013 23:45

Satt nyss och läste bästa Lindas blogg och hittade ett inlägg där hon skrivit av en sms konversation vi hade. Det är över 3 år sedan vi hade den, men jag minns det som igår. Så jäkla underbar konversation! All kärlek till dig Linda <3   ...

Av Angel Johansson - 17 april 2013 19:13

Någon här hemma är glad över sitt ps3 och har varit uppe tidigt de senaste två dagarna. Vega var pigg vid halv åtta imorse så vi gick upp och säll och sällskapade Tommy i soffan när han spelade. Vega somnade sedan om och sov nästan fram till halv e...

Av Angel Johansson - 15 april 2013 18:41


och ny energi?   Helgen flöt på, vni gjorde inget speciellt men det var trevligt ändå. Hoppas pappa inte har haft det alltför tråkigt nu när mamma är i Skåne hos min mormor, hade ju kunnat hälsa på honom förvisso men känns inte så lockande att be...

Av Angel Johansson - 11 april 2013 22:47

Igår somnade hon själv i vår säng, hon sov visserligen bara drygt 3 timmar men det är inte illa för att vara henne, och det faktum att hon just somnade helt själv och inte på mitt bröst. Idag var det även bvc, tre veckor sedan sist och nu vägde hon...

Presentation


kvinna
28 år
sambo med Tommy
nybliven mamma
tatuerad
piercad
djurintresserad
fotografera
musik
lyrik
kreativ
ockultism
goth
metal
ebm

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards