Direktlänk till inlägg 7 april 2013

Utvecklingsfas deluxe och napp dilemma

Av Angel Johansson - 7 april 2013 16:06

på Måndag blir Vega 6 veckor gammal och oj vad det har hänt mycket senaste veckan, som tidigare nämnt så sover hon allt mindre och allt oroligare, hennes vakenperioder är allt längre och hon vill gärna "äta" hela tiden, absolut inte ligga själv på sängen eller soffan, alldra helst vid mitt bröst, babysittern fungerar rätt bra tack och lov och har räddat mig till att hinna med dusch och toalettbesök (och bloggande). Hon är mera medveten och "pratar" och allmänt mera nyfiken på allt, intressant tänkte jag och började googla och tänk vad rätt jag hade i mina misstankar om att hennes numera orolighet på kvällen, allt mindre sovande och desto mera vakenhet säkert hör ihop med någon form utav utvecklingsfas och visst var det så.


Oftast runt 4-5 veckor börjar deras synskärpa förändras vilket gör att dom ser och upplever på ett annat sätt. Barnet kan hålla sig vaken längre stunder och är mera medvetet om sin omvärld.

Deras omsättning utav glukos ändras och det är även nu riktiga tårar kan gråtas.

Kallas även för klängperioden då barnen gärna vill ha mera närhet.


Jag som gärna googlar och läser mycket på familjeliv.se har hittat massor utav liknande trådar om just det jag känner igen, skönt att hitta lite svar på tal. För några dagar sedan var hon hungrig och visade att hon ville äta men samtidigt var hon arg och frustrerad och fick inte ro till att ta tag och börja äta utan istället sparkade hon med benen, viftade med armarna, var nästintill otröstlig ett tag som för övrigt kändes som en evighet. Vet inte om hon är så hungrig att hon nästan får panik eller att hon inte får i sig maten tillräckligt fort. Hon vill ju gärna bli ammad i timmar (förutom på natten) och skulle nog vilja bli ammad konstant om hon fick bestämma (med undantag för badande). Skall fråga bvc nästa gång om det är såhär det är eller om hon helt enkelt inte blir nöjd vid matningen. Jag är inte den som är den och jag planerar det mesta utifrån henne men samtidigt vill jag ju veta att jag kan åka iväg eller ta en promenad utan att hon ska vakna och vara så hungrig att hon tror hon dör för så är det med henne, hon ska ha mat direk helt enkelt. Visst kan jag amma offentligt om det behövs men helst inte att jag ska bli sittande i timmar innan hon är nöjd.


Det här med napp är inte hennes grej tydligen, hon tar det någon gång en kort stund tills den trillar ut själv eller så spottar hon ut den bara. Har hitills provat två olika sorter, fick tips om att pröva fler sorter och olika material. Eftersom hon gått upp så bra i vikt så sa barnmorskan att det var ok med napp, kanske skulle jag förkorta ammandets "snuttande" då med om hon även accepterar napp och då skulle jag slippa känna den där oron och paniken inför att hon ska gråta hysteriskt mitt i kön på Ica och dyl. Idag har jag inhandlat två nya märken på nappar, såklart efter förslag på forum, men det är helt klart värt ett försök. Det blev Mam och Eska, förvisso är båda i silikon och inte i latex. Nästa försök får alltså bli med att pröva napp i latex.


  


För övrigt så är det såhär det såg ut precis innan hon somnande. Jag fick eller snarare tog mig chansen att sitta vid datorn en stund. En Vega i babysittern som vibrerar och min fot som hjälper till att gunga på då och då. Skönt övertrött bebis!


 

 
 
Linda

Linda

10 april 2013 09:18

När jag väntade Emilia var jag helt säker på att hon skulle ta napp. Hon tog inte napp förrän hon var över 6 månader och sedan slutade hon igen i samband med en förkylning runt 10-12 månader. :p
Tji fick jag. ;-)

Man lär känna sitt barn väldigt fort. Snart behöver du inte svar på tal utan kan lita på din magkänsla.
Men visst är det bra med internet/familjeliv. :D

krams

http://www.asiatica81.net/wp_asiatica

Angel Johansson

10 april 2013 22:06

Hon börjar ta den nu, men jag får välja mina tillfällen då jag erbjuder den. Är hon redan förbannad är det ingen ide, men om hon börjar visa att hon är hungrig eller gnäller lite eller är trött då går den oftast bra.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angel Johansson - 3 maj 2013 21:02


Det är bara att konstatera, det där med rutiner finns inte just nu. Det är bara att acceptera, ta dag för dag och timme för timme. Jag tror att det är bättre för mig, slippa stressa upp mig för den eventuella planeringen som kanske inte blir som ...

Av Angel Johansson - 27 april 2013 23:45

Satt nyss och läste bästa Lindas blogg och hittade ett inlägg där hon skrivit av en sms konversation vi hade. Det är över 3 år sedan vi hade den, men jag minns det som igår. Så jäkla underbar konversation! All kärlek till dig Linda <3   ...

Av Angel Johansson - 27 april 2013 19:34

Är det såhär hon funkar? tanken slog mig ganska nyligen. Här har jag gått och trott att jag känner min (snart) 9 veckors bebis ganska bra, att jag kan hennes rutiner men ack så fel jag hade. Inte konstigt hon varit ledsen och förbannad vid alla til...

Av Angel Johansson - 17 april 2013 19:13

Någon här hemma är glad över sitt ps3 och har varit uppe tidigt de senaste två dagarna. Vega var pigg vid halv åtta imorse så vi gick upp och säll och sällskapade Tommy i soffan när han spelade. Vega somnade sedan om och sov nästan fram till halv e...

Av Angel Johansson - 15 april 2013 18:41


och ny energi?   Helgen flöt på, vni gjorde inget speciellt men det var trevligt ändå. Hoppas pappa inte har haft det alltför tråkigt nu när mamma är i Skåne hos min mormor, hade ju kunnat hälsa på honom förvisso men känns inte så lockande att be...

Presentation


kvinna
28 år
sambo med Tommy
nybliven mamma
tatuerad
piercad
djurintresserad
fotografera
musik
lyrik
kreativ
ockultism
goth
metal
ebm

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards